Ny jourtelefon för barn och unga

Ofta diskuteras att barn och ungdomar skall få vara med och bestämma. men när man talar med barn och ungdomar själva så är det inte mest bestämma de vill utan det de efterfrågar är att bli lyssnade på. Att höras. Tycker ändå att det blir förbättringar men det tar för lång tid. Sedan ursäkta jag tjatar är det stora problemet att det inte händer något när någon inte lyssnar. Det hjälper ju inte om man skall höra barn och unga om ingen lyssnar.
Inom psykiatrin har man ändå tagit ett grepp för att sträka det kravet. De barn och ungdomar som inte hörs, inte tycker att de får hjälp, kan vända sig till IVO på en egen telefon. F.r.o.m 1 juni

http://www.barnsrattigheter.com/nu-kan-barn-och-unga-lattare-krava-sin-ratt-i-psykiatrin/
En viktig del av barnets rättigheter är barnets möjlighet att själv kunna kräva dem. Men i Sverige upplever flera barn och ungdomar att den vård eller omsorg de får inte är bra nog. En del av dem lever exempelvis i tvångspsykiatrisk vård, andra är skrivna på HVB- eller ungdomshem eller LSS*-boende som inte fungerar. Då måste vuxensamhället lyssna och reagera. Rätten att exempelvis få begriplig information om sin situation och framtid, oavsett hur gammal man är, är lika viktig för alla. Eller att bli hörd när man signalerar att något är på tok.

Därför har tillsynsmyndigheten Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) i ett regeringsuppdrag utrett hur de kan skapa möjlighet för barn och unga att inom den psykiatriska vården själva kontakta IVO. Till följd av det kommer från och med den 1:a juni i år kommer en barn- och ungdomslinje på myndigheten som ska gälla för både hälso- och sjukvård och omsorg. Den ersätter då den Barntelefon som i huvudsak var till för placerade barn.

IVO:s uppdrag är att se över verksamhet enligt LSS, socialtjänst och hälso- och sjukvård. Barn och unga ska från och med i måndags (den 1:a juni) kunna vända sig till IVO:s Barn- och ungdomslinje för att fråga om sina rättigheter och berätta om det som inte fungerar bra i socialtjänsten eller i hälso- och sjukvården. Man kan både ringa, maila och chatta – helt anonymt om man vill. På vardagar är telefonlinjen öppen mellan 12-18. Övrig tid kan man lämna ett meddelande. Samtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen. Mail ska besvaras så fort som senast nästföljande vardag. Läs mer på http://www.ivo.se/for-privatpersoner/for-placerade-barn-och-unga/

Etiketter: rättigheter

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln