Blivande socionomer gjorde olika bedömningar av lika fall 

Simulerade barnavårdsutredningar, i ett försök på socionomprogrammet på Högskolan i Jönköping, visar att studenterna bedömer samma fall på olika sätt. Bland annat gjordes olika bedömningar beroende på om det handlade om en pojke eller en flicka.DelaResultatet är väldigt intressant och visar att studenterna behöver träna på att kritiskt granska sina egna beslut, sammanfattar forskarna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6182965

– Socionomstudenter tror sig vara absolut fria från fördomar, och är väl det på ett abstrakt generellt plan men sen när det kommer till den här utredningsverkligheten så trillar dom dit ändå, säger projektledaren Klas Borell.

Programmet som utvecklas och just nu används på Högskolorna i Jönköping och Karlstad är det första i sitt slag som används inom socionomutbildningar.

Studenterna får ta ställning till ett påhittat fall – en farmor misstänker att barnbarnet inte har det bra efter föräldrarnas skilsmässa och efterhand kommer fler och fler omständigheter upp.

Det har visat sig att i varje klass som använt programmet, sedan i höstas, tar studenterna olika beslut om att öppna utredning eller inte, de gör också olika bedömningar beroende på om det handlar om en pojke eller en flicka. Exempelvis var det fler som trodde att pojkens problem berodde på hans eget beteende medan fler trodde att flickan reagerade på problem i familj eller skola.

Rafet Krasniqi, som prövat programmet, blev förvånad.

– Jag har faktiskt jobbat mer utifrån barnperspektivet än utifrån kön. Men man har nog tänkt nog lite mer så att om det är en flicka kan man reagera lite starkare i skyddsform.

Även yrkesverksamma socialsekreterare gör olika bedömningar av samma fall, det visar flera olika studier bland andra från Stockholms Universitet.

Poängen med simulerade fall är just att studenter ska reflektera, säger forskningsassistent Gunilla Egonsdotter, forskningsassistent vid Högskolan i Jönköping.

– Vad är det som jag som student reagerat på i det här fallet och varför reagerar jag som jag gör? Det kan ju vara så att det är väldigt realistiskt att man faktiskt gör olika för pojkar och flickor men då ska det vara medvetna val, sammanfattar hon.

Alexandra Svedberg
alexandra.svedberg@sverigesradio.se

Etiketter: radio inslag

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln