Ivo:s uppdrag förändras

I dag ger regeringen IVO i uppdrag att arbeta mer långsiktigt och förebyggande. Foto: Vilhelm Stokstad / TT I dag ger regeringen IVO i uppdrag att arbeta mer långsiktigt och förebyggande. Foto: Vilhelm Stokstad / TT



Märkligt tt det bara gäller sjukvården Inspektionen för vård och omsorg Ivo, ska bli bättre på att jobba förebyggande och förhindra missförhållanden inom vården innan de når patienten. Därför ger regeringen i dag myndigheten uppdraget att se över hur samarbetet mellan Ivo och vården kan bli bättre.

– Just när det gäller det här uppdraget så handlar det om att samla de klagomål som ges också på lokal och regional nivå, se till att det finns nationella databaser för detta och att man hittar en mer långsiktig struktur så att man kan återföra kunskap till verksamheterna i syfte att de ska förbättra sin kvalitet, säger Gabriel Wikström, folkhälso- och sjukvårdsminister.

Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, jobbar i dag framförallt med att utreda anmälningar om missförhållanden inom vården, till exempel genom lex Maria eller lex Sarah anmälningar. Och kan sedan kritisera vårdgivaren om myndigheten anser att ett fel begåtts.

Med det nya uppdraget hoppas regeringen att de utredningar som Ivo gör också ska kunna leda till förebyggande arbete och på det sättet förhindra att samma misstag görs flera gånger.

– Vi vill att man förbättrar samverkan med kommuner, landsting och patientnämnder i syfte att kunna återföra kunskap från Ivo till verksamheterna, i syfte att höja kvalitén vilket kommer att gynna patienterna i slutänden, säger Gabriel Wikström.

Inga extra resurser följer med uppdraget som löper över ett år, men regeringen menar att det istället kommer att hjälpa Ivo att utnyttja de resurser de redan har på ett bättre sätt.

Nästa sommar ska Ivo presentera sitt förslag på hur deras samordning med vårdgivarna ska bli bättre och Eva Sunneborn, tillförordnad myndighetschef på Ivo, är positiv till det utökade uppdraget.

– Allting som bidrar till att förbättra vården är förstås positivt. Vi tänker att det finns väldigt mycket information i klagomål och annan information, som vi och de olika huvudmännen har tillgång till, som kan komma till nytta för vården, säger hon.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6212895
My Rohwedder
my.rohwedder@sverigesradio.se

Konstig att det bara gäller vården och inte även socialtjänsten

Etiketter: radio inslag

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln