Det krävs rätt sorts kunskap
Barn med diagnos har mycket att slåss med. Inte nog med att de lever med en diagnos som i många fall gör att de har svårare leva i den vardag vi alla lever i eftersom de har svårt att sortera intryck, ljud, läsa av andra, relationer och tolka, olika beroende på vilken diagnos de har.
Då de väl söker hjälp måste de få möta mäniskor som kan som är utbildade.
Anne Lönnermark, förbundsordförande Autism- och Aspergerförbundet slår larm om att det inte är så.
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/insatser-fran-bup-blir-ett-anstoetligt-lotteri-20086
Det är angeläget att barn och unga som kommer i kontakt med BUP i Stockholm möts med modern kunskap om autism och andra funktionsnedsättningar, annars kan det få förödande konsekvenser för barnet.
I SVT:s Dokument inifrån ”Vem kan hjälpa mitt barn?” från 12 november ser vi vilket lotteri insatserna från barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, i Stockholm kan vara. Genom Lova, Emil och Dianas berättelser förstår vi att vården är allt annat än jämlik.
Det verkar i stället vara helt avgörande vilken av BUP-klinikerna man har kontakt med. Stödet och insatserna är långt ifrån alltid baserade på det enskilda barnets behov och har inte heller alltid stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet.
Uppenbarligen finns det fortfarande stora skillnader i vårdideologi mellan olika BUP-enheter i Stockholm. Detta trots att insatser har gjorts för att uppnå en enhetlig syn.
Såväl Autism- och Aspergerförbundet som Dagens Nyheter har tidigare slagit larm om att BUP i Stockholm har använt metoder som inte fungerar för barn och ungdomar med autism, utan tvärtom försämrar en redan akut situation.
Det är oerhört angeläget att barn och unga som kommer i kontakt med BUP möts med modern kunskap om autism och andra funktionsnedsättningar, annars kan det få förödande konsekvenser för barnet.
Utan rätt förståelse, kunskap och bemötande från omgivningen kan barnen och ungdomarna i kontakten med BUP bli missförstådda och feltolkade. De riskerar att utveckla depression, panikattacker, tvång eller självskadande beteenden. Att vid autism ge stöd och insatser som bara bygger på generell kunskap om typisk utveckling, psykiska symtom och beteenden är otillräckligt. Det måste också finnas specifik kompetens om autism. Det kan också, som vi såg i programmet, göra att mycket tid går till spillo under fortsatt lidande för barnet och familjen.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Linda Karlsson » Tobias får hem sin son: ”Han har ju kämpat , så tycker de är rätt”
-
Oskar » Efterlyste eget familjehem på sin blogg: ”Jag vill ha henne som min dotter”
-
Cattis » JO åtalar socialsekreterare: ”Bara för att jag sa era jävla paddor till soc så tog soc mitt barn. Jag har visa..”
-
Anders Carlander » ”Äntligen kan LVU skrotas”: ”Jag tycker att LVU ska ändras och att det ska vara den sista åtgärden som får gö..”
-
Liliana » ”Äntligen kan LVU skrotas”: ”Hej! Mina barn omhändertogs med hjälp av denna lagen och Socialens maktmissbruk..”
Bloggarkiv
Länkar
- Vi måste kämpa för barnen
- Allt fler i ekonomisk knipa
- Trycket ökar på försörjningsstöd
- 4 årig flcika lämnad i varm bil i 40 minuter
- Elevhälsan kritiseras av skolinspektionen
- Skandalboende fick 5000 kr per dygn
- Kommuner berättade inte om kaoset
- BO kritiserar panikplacering
- Nu kan barn och unga lättare kräva sina rättigheter
- För placerade barn och unga
- I tre år har Tobias kämpat för sin son
- Dom idag; Tobias får hem sin son
- Blivande socionomer gjorde olika bedömningar av lika fall
- "Om staten inte ansvarar för vanvårdade fosterbarn, vem är det då?"
- Barn drabbas när personalen flyr socialtjänsten
- ”Diskrimineringslagen saknar barnperspektiv”
Etikettmoln
betänknade motion facebook inlägg seminarie poddradio juridik film debattartikel reklam krönika blogginlägg domar namn insamling dokumentär film pressmeddelande utbildning upplysning rapporter artiklar information tv inslag radio inslag artikel debatt artikel blogg reportage artiklel artikel barnuppfostran forskning gott exempel utredning ledare tvinslag uppdrag dokumentär fakta rättigheter video förord mobbing radioinslag utbildnings video flyktingbarn riktlinjer